dijous, 3 de setembre de 2015

5. CAPTURA DE LA LLUM

Per practicar la tècnica del clarobscur, cal iniciar-se amb el dibuix de formes acromàtiques i monocromàtiques que faciliten la valoració de les tonalitats, cosa que elimina la dificultat que comporta el fet de trobar-les en formes policromes, on el clarobscur s’ha d’extreure d’entre les diverses saturacions dels diferents colors.

Dibuixar amb llapis és la forma ideal de començar el procés de millora de les habilitats per al dibuix. Dibuixar implica observar les formes de la llum i de l’ombra, i traduir el que veus en línies i signes difuminats sobre el paper.

Aquestes línies, signes o taques constitueixen un mapa: les direccions i formes que presenten són molt importants. Curiosament, si intentes dibuixar un objecte (un gerro com el del model de la fotografia) amb el coneixement i la concentració en el fet que es tracta d’una escaiola, pot ser que no ho aconsegueixis. El més important és observar les formes, les proporcions i la manera en què les àrees de foscor i de llum s’ajusten entre si.

A mesura que augmenta la teva destresa en el dibuix fet amb llapis, descobriràs que cada cop fas servir menys la goma d’esborrar. Mitjançant l’acumulació de traços i ratllats, l’objecte dibuixat adquireix una qualitat tridimensional.

Ara bé, abans de començar el dibuix has de tenir en compte les consideracions següents:
Analitza la forma del model, observant-ne l’estructura general per acoblar les formes geomètriques bàsiques amb els seus eixos i simetries.

Estudia com ha d’encaixar el motiu en el paper.

Considera la relació entre proporcions i les proporcions compartides amb els elements o objectes més pròxims.


Analitza les superfícies o textures del model, fixant-te en el comportament amb la llum i, a partir d’això, estableix correctament les brillantors i les ombres i, en definitiva, la gamma de grisos que proporciona l’efecte tridimensional.
PAS 1
Encaixa el dibuix en el full de paper procurant que hi quedi ben centrat.
Dibuixa-hi les línies, els eixos i les direccions més significatius, donant una visió esquemàtica de les formes en superfícies i volums geomètrics, com és el cas d’aquesta superfície de revolució. Destaca els contorns que sobresurten més per donar-hi els tons.
PAS 2
Continua emprant els tons extrems: comença pel més fosc deixant el blanc. Tot seguit, has de tenir present la relació de llums-objecte. D’aquesta manera, tindràs els tons límit del dibuix.
PAS 3
Aquesta darrera fase és la d’ombreig i d’estudi comparat del clarobscur. Sens dubte, és en la qual has de parar més atenció.
Vés difuminant-ho dels tons més foscos als més clars, per arribar a la brillantor, obrint gradualment la gamma de grisos cap al blanc. Finalment, hauràs de dibuixar-hi els petits detalls.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada