diumenge, 22 de setembre de 2013

3. ELS ROLS SOCIALS

Hem d’entendre per rols socials els papers o les funcions que s’assignen a cada individu en la societat. A la publicitat, aquesta funció és moltes vegades sexista, racista, i fins i tot irreal. Ser home o dona, jove o adult, infant o ancià, comporta unes obligacions que la publicitat no només posa en evidència sinó que, a més, contribueix a perpetuar.
Actualment es comença a percebre un canvi en els rols, que es presenten més coincidents amb la societat actual.

L’HOME
A la publicitat l’home ha estat sempre el responsable de la família i el que pren les decisions rellevants. A ell es dirigeixen els anuncis de productes cars, com els cotxes, les ofertes bancàries, els assegurances de vida, etc.
L’home actual que mostra la publicitat comença a ser més sensible, més preocupat per l’educació dels infants i per compartir les tasques domèstiques. Alhora se’l comença a veure com element eròtic i estètic en alguns anuncis.

LA DONA
La publicitat, des dels seus inicis, ha mostrat la dona amb una única ocupació: la cura de la casa, dels fills i del marit. Però, en molts casos, ha estat i és objecte eròtic en els anuncis amb la finalitat de vendre productes al públic masculí.
Ara, la dona comença a aparèixer –tal com és a la realitat- independent, amb feines de responsabilitat fora de la llar. Però continua assumint les tasques de la casa i la cura dels fills. És, per tant, consumidora de productes de bellesa, de moda i de neteja de la llar.


ELS JOVES
La publicitat proposa un mite juvenil dinàmic, alegre i de gran poder adquisitiu: moda, cotxes, motos...
Les motivacions que caracteritzen aquest sector de consumidors són, per exemple, les discrepàncies amb els pares, la bellesa física, les festes, la música, el ball, el sexe i els esports.


ELS INFANTS

L’infant pot aparèixer com a protagonista als anuncis dirigits al consumidor adult. Se n’utilitza la simpatia, la tendresa i la indefensió. D’altra banda, l’infant és objectiu publicitari com a consumidor de productes alimentaris, joguines, caramels, gelats, etc. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada