Hem d’entendre per rols
socials els papers o les funcions que s’assignen a cada individu en la
societat. A la publicitat, aquesta funció és moltes vegades sexista, racista, i
fins i tot irreal. Ser home o dona, jove o adult, infant o ancià, comporta unes
obligacions que la publicitat no només posa en evidència sinó que, a més,
contribueix a perpetuar.
Actualment es
comença a percebre un canvi en els rols, que es presenten més coincidents amb
la societat actual.
L’HOME
A la publicitat
l’home ha estat sempre el responsable de la família i el que pren les decisions
rellevants. A ell es dirigeixen els anuncis de productes cars, com els cotxes,
les ofertes bancàries, els assegurances de vida, etc.
L’home actual que
mostra la publicitat comença a ser més sensible, més preocupat per l’educació
dels infants i per compartir les tasques domèstiques. Alhora se’l comença a
veure com element eròtic i estètic en alguns anuncis.
LA DONA
La publicitat, des
dels seus inicis, ha mostrat la dona amb una única ocupació: la cura de la
casa, dels fills i del marit. Però, en molts casos, ha estat i és objecte
eròtic en els anuncis amb la finalitat de vendre productes al públic masculí.
Ara, la dona
comença a aparèixer –tal com és a la realitat- independent, amb feines de
responsabilitat fora de la llar. Però continua assumint les tasques de la casa
i la cura dels fills. És, per tant, consumidora de productes de bellesa, de
moda i de neteja de la llar.
ELS JOVES
La publicitat
proposa un mite juvenil dinàmic, alegre i de gran poder adquisitiu: moda,
cotxes, motos...
Les motivacions que
caracteritzen aquest sector de consumidors són, per exemple, les discrepàncies
amb els pares, la bellesa física, les festes, la música, el ball, el sexe i els
esports.
ELS INFANTS
L’infant pot
aparèixer com a protagonista als anuncis dirigits al consumidor adult. Se
n’utilitza la simpatia, la tendresa i la indefensió. D’altra banda, l’infant és
objectiu publicitari com a consumidor de productes alimentaris, joguines,
caramels, gelats, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada