diumenge, 22 de setembre de 2013

4. VALORS I CONTRAVALORS EN LA PUBLICITAT

Actualment la publicitat pot influir sobre els costums i actituds de la població. Incideix en el seu benestar perquè informa de productes i serveis que poden adquirir i satisfer interessos comercials. Però també, la majoria d’empreses obliguen a atraure l’atenció del públic i de convèncer-lo perquè consumeixi el que s’està anunciant!.
Això fa que, sovint, la publicitat no respecti prou alguns dels valors universals de la convivència humana, com la sinceritat, la igualtat, l’honestedat, la justícia,...
Els arguments de motivació més utilitzats pels publicistes solen insistir en les següents aspiracions, desitjos i instints de les persones:
Poder, importància, possessió, nivell de vida, luxe, fama, ...
Èxit, força, dinamisme, joventut, ...
Estil, modernitat, atractiu, elegància, simpatia, ...
Plaer, comoditat, salut, ...
Per a fer evident el complex entramat d’efectes positius i negatius que provoca l’allau publicitari actual, proposem d’analitzar-los en relació a temes rellevants.
1. Creativitat, art i publicitat
Un anunci, cada dia més, ha de conquerir l’atenció i l’interès de l’espectador entre molts altres estímuls publicitaris que també se’l disputen. Això obliga els publicistes a un continuat esforç d’enginy i d’investigació creativa en l’ús del llenguatge visual i plàstic que desemboca sovint en la creació d’imatges publicitàries d’extraordinària qualitat artística. La seva àmplia difusió pot tenir una influència educativa en la sensibilitat i la capacitat d’apreciació artística.
Per altra banda, la necessitat desenfrenada d’arribar al consumidor fa que la publicitat utilitzi obres artístiques clàssiques i actuals sense el respecte degut al patrimoni cultural.

 




2. Publicitat comercial i gent jove
En l’adolescència, sorgeix la necessitat de reafirmar la pròpia identitat i es tenen gustos personals en l’àmbit de la comunicació, que solen ser diferents als dels adults.
El publicista, que coneix aquest moment psicològic, indaga en el segment de població juvenil, quin és el llenguatge més motivador per a planificar una campanya publicitària.
Dos factors es revelen decisius en la comunicació publicitària comercial amb el jovent: l’estil i el tema del missatge.


L’estil més ben rebut es basa en la utilització d’elements del llenguatge visual i plàstic impactants i contrastats amb predomini d’estructures compositives molt dinàmiques i agosarades. També es prefereixen els resultats espectaculars que permet la tecnologia infogràfica. Un estil ben allunyat dels gustos dels adults.
El tema presenta situacions dinàmiques i fantasioses allunyades de la lògica. Els protagonistes dels anuncis no apareixen com a consellers sinó que semblen companys que usen i consumeixen els productes en els ambients quotidians.


La indagació en els gustos i actituds de les noves generacions fa avançar creativament el llenguatge publicitari i evita que quedi estancat repetint sempre les mateixes solucions graficoplàstiques.
Però cal estar alerta i no deixar-se arrossegar per l’expressivitat espectacular i màgica que transmeten els anuncis i acabar preferint els articles de les marques més i millor anunciades: la publicitat i el producte són coses diferents!

3. Els temes sensuals fan vendre
La publicitat se serveix sovint de nois i noies de parelles seductores per a anunciar els més diversos productes: des de iogurts a ulleres, des de perfum fins a cotxes, etc.
El publicista utilitza personatges atractius i situacions d’èxit personal per tal d’associar-los mentalment al consum del producte que s’està anunciant.

És evident que la publicitat promou una excessiva valoració de la imatge externa i de la sensualitat i arracona altres qualitats i altres tipus de relacions humanes, com són l’amistat, la creativitat, la tendresa, la generositat, la sensibilitat,... Aquest és un dels aspectes de la publicitat actual més negatiu.


4. La publicitat també pot educar
Entre l’allau d’anuncis que ens arriben, n’hi ha que no tenen caràcter comercial.

Dintre d’aquest grup, podríem destacar els que promouen les institucions per a donar informació o consell als ciutadans. Els missatges que transmeten acostumen a tenir una gran repercussió social i alguns incideixen en el camp de l’educació dels ciutadans: els drets i deures de les persones, educació no discriminatòria, cura de la salut (tabaquisme, alcoholisme, conducció temerària,..., protecció del patrimoni natural (prevenció del foc, protecció de les diverses espècies de sers vius,...). Aquest tipus de publicitat desvetlla la implicació dels ciutadans i promou un estat d’opinió.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada